BACK TO ALL NEWS

Ημερίδα «Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας μπροστά στην πρόκληση της νέας τεχνολογίας»

May 17, 2012

Ημερίδα με θέμα «Τα ΜΜΕ μπροστά στην πρόκληση της νέας τεχνολογίας» 17/05/2012

Ημερίδα με θέμα «Τα ΜΜΕ μπροστά στην πρόκληση της νέας τεχνολογίας» διοργάνωσαν στις 17/05/2012 το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου, το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, το Ραδιοφωνικό Ιδρυμα Κύπρου και το Ράδιο Πάφος στο αμφιθεάτρου του Πανεπιστημίου.

Σε χαιρετισμό του στην ημερίδα ο Καθηγητής, Διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου, Σπύρος Βλιάμος ανέφερε ότι το Πανεπιστήμιο Νεάπολις σύντομα θα προσφέρει MBA στη Διοίκηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης με πρακτικές κατηγορίες την παραγωγή περιεχομένου, την ψηφιακή δημοσιογραφία και την διαφήμιση. Αναφερόμενος στην τεχνολογία ο κ. Βλιάμος είπε πως αυτή με σωστούς χειρισμούς μπορεί να γίνει αρωγός στο έργο του μελλοντικού Τύπου. Ολες οι εφημερίδες, συνέχισε, έχουν πρόσβαση στα ίδια πρακτορεία και τα ίδια sites, προσθέτοντας ότι αυτή η εγγύτητα είναι σήμερα το συγκριτικό πλεονέκτημα της χρήσης της τεχνολογίας στην πληροφόρηση.

Εξάλλου σε χαιρετισμό του ο Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΥΠΕ, Κύπρος Κουρτελλάρης ανέφερε ότι η συμμετοχή του Πρακτορείου στη διοργάνωση της Hμερίδας δεν ήταν ούτε τυχαία, ούτε τυπική αλλά ήταν συνειδητή επιλογή για έμπρακτη συμβολή στη συνεχή διακίνηση της πληροφόρησης και των εξελίξεων στον ευρύτερο χώρο και διάσταση που καλύπτουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. «Αλλά και στην αναβάθμιση της ποιότητας του “προϊόντος” που ο χώρος μας προσφέρει στους πολίτες. Οχι, βέβαια, εμπορικού προϊόντος, με τη στενή έννοια του όρου, αλλά της ενημέρωσης, της ψυχαγωγίας και επιμόρφωσης που τα MME ως εκ της φύσης τους προσφέρουν στο ευρύ κοινό, ανοίγοντας στον απλό άνθρωπο ορίζοντες και φέρνοντας κοντά του εικόνες και κραδασμούς πολύ πέραν αυτών που καλύπτει το βιολογικό οπτικό και ακουστικό μας σύστημα», πρόσθεσε ο κ. Κουρτελλάρης.  H Ημερίδα, πρόσθεσε, δεν είναι η πρώτη του είδους της στην οποία το KYΠE συμμετέχει, αφού προηγήθηκαν άλλες δύο, επίσης με πανεπιστημιακά ιδρύματα, στη Λευκωσία και τη Λεμεσό, με θεματολογία περίπου παρόμοια. «Kαι τούτο, πάλιν όχι τυχαία. Διότι βλέπουμε, ως το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων του τόπου, το ρόλο μας στην κυπριακή κοινωνία πολύ πιο ευρύτερο από την απλή διακίνηση της πρωτογενούς είδησης στα υπόλοιπα μέσα ενημέρωσης στην Κύπρο ή το εξωτερικό. Tο βλέπουμε να συμβάλλει στη διαμόρφωση της επικοινωνιακής κουλτούρας του τόπου. Nα συμβάλλει το KYΠE στο πλάτεμα των γνώσεων των λειτουργών των MME, αλλά και στη διεύρυνση του ορίζοντα και της τεχνογνωσίας των ίδιων των MME».

Σε χαιρετισμό του ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου Ανδρέας Πετρίδης ανέφερε ότι η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία, με αποτέλεσμα πολύ συχνά οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, στην προκειμένη περίπτωση της ρύθμισης του τηλεοπτικού τομέα, να κόβουν το «νήμα» του αγώνα με αρκετή καθυστέρηση. Τα γεγονότα επαληθεύουν για άλλη μια φορά την πιο πάνω επισήμανση, σημείωσε, με την εμφάνιση της νέας τεχνολογίας που ονομάζεται Connected TV, ή Smart TV ή, σε απλή μετάφραση «έξυπνη τηλεόραση». Είναι πρόωρο να διατυπώσουμε ασφαλή συμπεράσματα ως προς την πορεία εξέλιξης και κατάληξης των γεγονότων, ειδικότερα όσον αφορά στο θέμα της ρύθμισης του περιβάλλοντος της ”έξυπνης τηλεόρασης” που αποτελεί την βασική εξέλιξη της τεχνολογίας στα ΜΜΕ, πρόσθεσε. Εκ μέρους του Εκτελεστικού Πρόεδρου της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου Αντρέα Πετρίδη, τον χαιρετισμό διάβασε ο Διευθυντής της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, Νεόφυτος Επαμεινώνδα.

Σε ομιλία του ο Διευθυντής της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου Νεόφυτος Επαμεινώνδα ανέφερε ότι η τεχνολογία, σε όλους τους τομείς μεταξύ των οποίων και του τομέα των ΜΜΕ, τρέχει με μεγάλες ταχύτητες. Η εξέλιξή της, πρόσθεσε, είναι τρομακτική, ραγδαία και οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές του τομέα των οπτικοακουστικών υπηρεσιών και μέσων, ανησυχούν ολοένα και περισσότερο γιατί βλέπουν να χάνουν σημαντικό κομμάτι του εποπτικού ελέγχου όσο απομακρυνόμαστε από τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.  Κάνοντας αναφορά στο ψηφιακό τηλεοπτικό περιβάλλον, ο κ. Επαμεινώνδα επεσήμανε ότι η Κύπρος κατάφερε να πετύχει έγκαιρα και αποτελεσματικά μια από τις πλέον ομαλές και χωρίς σοβαρά προβλήματα μεταβάσεις από το αναλογικό στο ψηφιακό τηλεοπτικό περιβάλλον. Η επιτυχία αυτή όπως είπε, βασίζεται μεταξύ άλλων στο γεγονός ότι οι τρείς βασικές αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, το Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων και το Γραφείο του Επιτρόπου Ρύθμισης Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, εργάστηκαν συστηματικά και μεθοδικά για να πετύχει η πλήρης μετάβασή μας από το αναλογικό στο ψηφιακό περιβάλλον.

 

 

Σε ομιλία του ο Διευθυντής Μελετών, Εγκαταστάσεων και Πομπών ΡΙΚ, Γρηγόρης Μαλιώτης ανέπτυξε το θέμα: «Η προσφορά της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης μέσα από τις νέες τεχνολογίες». Όπως ανέφερε ο κ. Μαλιώτης, ο ρόλος και το σύστημα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης αναγνωρίζεται από το Πρωτόκολλο του Αμστερνταμ στη συνθήκη Ευρωπαϊκής Κοινότητας η οποία αναφέρει ότι «το σύστημα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης στα κράτη μέλη είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις δημοκρατικές, κοινωνικές και πολιτιστικές ανάγκες της κάθε κοινωνίας καθώς και με την ανάγκη να διασφαλίζεται η πολυφωνία στα μέσα ενημέρωσης».  Όταν λέμε νέες τεχνολογίες στη ραδιοτηλεόραση, πρόσθεσε ο κ. Μαλιώτης, εννοούμε τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν με τη χρήση ή συνδυασμό χρήσεων οπτικοακουστικών τεχνολογιών, της πληροφορικής, διαδικτυακών εφαρμογών, δικτύων, ψηφιακών τεχνολογιών, ευρυζωνικών συστημάτων, εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας, έξυπνων συστημάτων και προγραμμάτων κοινωνικής δικτύωσης.

Από την πλευρά του ο Αν. Καθηγητής Πολιτικών-Κοινωνικών Επιστημών, Πρόεδρος Τμήματος Δημοσιογραφίας, στο Πανεπιστήμιο Frederick Κωστάκης Κωνσταντίνου ανέπτυξε το θέμα: «ΜΜΕ και Εξουσία» Εξουσία και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Οπως είπε ο κ. Κωνσταντίνου, η σχέση της εξουσίας με τα ΜΜΕ έχει μακρά ιστορία, είναι σύνθετη και πολυδιάστατη, πολλές φορές είναι και αντιφατική. Αναφερόμενος στα ΜΜΕ ως «τέταρτη εξουσία», ο κ. Κωνσταντίνου σημείωσε πως έχει καθιερωθεί να χαρακτηρίζονται, ακόμα και σήμερα, ο Τύπος και γενικότερα τα ΜΜΕ ως «τέταρτη εξουσία». Και αυτό, εξήγησε, γιατί το 1748 ο Μοντεσκιέ στο έργο του «Το πνεύμα των νόμων», διατύπωσε σε θεωρητικό επίπεδο τη διάκριση των τριών εξουσιών, την εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική. Λίγα χρόνια αργότερα ο Αγγλος φιλόσοφος και πολιτικός Εντμοντ Μπεργκ χαρακτήρισε τον Τύπο «τέταρτη εξουσία».  «Στην Κύπρο οι πλείστοι ιδιοκτήτες ΜΜΕ είναι ταυτόχρονα ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε διάφορους τομείς, κάποιους που είναι συναφείς με τα ΜΜΕ, π.χ. τηλεφωνία, διαδίκτυο, επικοινωνία, δημόσιες σχέσεις, διαφήμιση και κάποιοι που δεν είναι και τόσο συναφείς. Διαμορφώθηκαν συγκροτήματα τα οποία έχουν στην κατοχή τους τίτλους εφημερίδων, τίτλους περιοδικών, ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, διαδικτυακά μέσα, γραφεία δημοσίων σχέσεων και διοργάνωσης εκδηλώσεων κ.α», ανέφερε ο κ. Κωνσταντίνου, προσθέτοντας ότι «τα πλείστα ΜΜΕ και ιδιαίτερα τα μεγάλα, που αποτελούν ισχυρές οικονομικές επιχειρήσεις έπαψαν να λειτουργούν ως «τέταρτη εξουσία» και έχουν μετατραπεί σε εξουσία, οικονομική, πολιτική, ενίοτε και δικαστική με τις διασυνδέσεις και διαπλοκές που υπήρξαν και υπάρχουν σε διάφορα επίπεδα. Έχουν μετατραπεί, ή πιο ορθά, τα έχουν μετατρέψει οι ιδιοκτήτες τους σε μέρος της οικονομικής και πολιτικής εξουσίας».

Ο Αναπληρωτής Διευθυντής/Αρχισυντάκτης του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων Γιώργος Πενηνταέξ στην ομιλία του με θέμα: «Πρακτορεία Ειδήσεων: Ρόλος – Προσφορά» ανέφερε ότι «ακούγοντας κάποιος τη λέξη «πρακτορείο», στα ελληνικά ή “agency”, στα αγγλικά, μπορεί να μην πολυαντιλαμβάνεται την πραγματική έννοια. Κάποιου η σκέψη μπορεί να τον οδηγήσει σε πράκτορες με την παρεξηγημένη έννοια. Ερμηνευτικά η λέξη πρακτορείο σημαίνει ένα γραφείο, μία αντιπροσωπεία που προσφέρει οργανωμένες υπηρεσίες. Ισως η λέξη «πρακτορείο» να μην δίνει τη σωστή, ή τουλάχιστον την αρμόζουσα εικόνα, ή παράσταση του τι προσφέρει μια τέτοια υπηρεσία». Οι πρώτες οργανωμένες υπηρεσίες, υπό τη μορφή πρακτορείου ειδήσεων, είπε, εμφανίστηκαν στην παγκόσμια ιστορία της ενημέρωσης και της επικοινωνίας εδώ και έναν αιώνα περίπου. Με απλά λόγια, συνέχισε, ένα πρακτορείο ειδήσεων παράγει και διανέμει ειδήσεις σε όσους ενδιαφέρονται να τις αξιοποιήσουν, είτε αγοράζοντας τις είτε εξασφαλίζοντάς τις δωρεάν. Στη δημόσια σφαίρα της αγοράς, οι καταναλωτές των ειδήσεων που παράγει ένα πρακτορείο ειδήσεων, καταβάλλουν μηνιαία συνδρομή, ενώ υπάρχουν χώρες όπου τα πρακτορεία ειδήσεων είναι κρατικές υπηρεσίες και προσφέρουν τις ειδήσεις τους δωρεάν, πρόσθεσε ο κ. Πενηνταέξ.  Στο σημερινό ανταγωνιστικό κόσμο, συνέχισε, τα πρακτορεία ειδήσεων στην προσπάθειά τους είτε να επιβιώσουν είτε να αυξήσουν τα κέρδη τους, έχουν διευρύνει τις υπηρεσίες που προσφέρουν, έχουν εισέλθει στον τομέα των πολυμέσων, των οπτικοακουστικών και των γραφικών. «Η έλευση του διαδικτύου και η ραγδαία διάδοση των μηχανών αναζήτησης που έχει ως αποτέλεσμα την παγκοσμιοποίηση της πληροφορίας και της ενημέρωσης, δημιούργησε μεγάλο πανικό και αναστάτωση στα πρακτορεία ειδήσεων και η οικονομική κρίση που ακολούθησε απείλησε την ίδια την ύπαρξη των πρακτορείων ειδήσεων», σημείωσε ο κ. Πενηνταέξ.

Ο Διευθυντής του Ράδιο Πάφος, Φώτης Νικολαϊδης στην ομιλία του με θέμα: «Το Παρόν και το Μέλλον των τοπικών ΜΜΕ», ανέφερε ότι η ευρεία χρήση του διαδικτύου, των έξυπνων μικρών κινητών συσκευών πολλαπλών χρήσεων που είναι γνωστά ως Smartphones και Tablets (i-pad) και της έξυπνης τηλεόρασης, είχαν ως φυσιολογική συνέπεια να ταρακουνήσουν το οικοδόμημα των παραδοσιακών Μέσων.  «Η τεχνολογία και το διαδίκτυο αυξάνουν την παραγωγικότητα και δημιουργούν επιχειρηματικές ευκαιρίες για νέους επιστήμονες. Η πιο σημαντική, όμως, πρόκληση που δημιουργεί η τεχνολογία, σε σχέση με την επιχειρηματικότητα και που αφορά, πρωτίστως, τα μέσα επικοινωνίας, είναι το γεγονός ότι το διαδίκτυο δίνει τεράστια εμβέλεια σε μια μικρή επιχείρηση. Η εμβέλεια αυτή, όσο μεγαλύτερη είναι, τόσες περισσότερες πιθανότητες παρέχει στο μέσο να ικανοποιήσει την πελατεία του, καταναλωτές και διαφημιζόμενους. Ο εμπορικός πελάτης, για να επενδύσει τα χρήματα του στη διαφήμιση, προσδοκεί σε οφέλη από τη σχέση value for money» ανέφερε ο κ. Νικολαϊδης.  Στη Κύπρο σήμερα, πρόσθεσε, το ραδιοτηλεοπτικό πεδίο αριθμεί 22 τηλεοπτικούς οργανισμούς και εκπομπές τους, 4 κανάλια μέσω της πλατφόρμας του ΡΙΚ, 10 ιδιωτικούς και 4 δημόσιους παγκύπριους ραδιοσταθμούς, 36 ραδιοσταθμούς Τοπικής Εμβέλειας και 7 μικρής τοπικής εμβέλειας.

 

 

Εξάλλου σε ομιλία του ο Αν. Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού του Πάντειου Πανεπιστήμιου, Νίκος Λέανδρος ανέφερε ότι δεν αρκεί σήμερα να πεις ότι υπάρχει κρίση στην Ελλάδα, πρέπει να πείσεις τον άλλο να σε «διαβάσει και να σε αγοράσει», να χρησιμοποιείς όλους τους πομπούς που υπάρχουν στο ψηφιακό περιβάλλον σε ένα σωστό συνδυασμό. Οι νέες τεχνολογίες, τόνισε, έχουν αλλάξει ουσιαστικά τις αγορές των ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων και των οπτικοακουστικών μέσων, προσθέτοντας ότι οι νέες τεχνολογίες παρέχουν νέες προκλήσεις, νέες καινοτομίες κάτι το οποίο συμβάλλει στην περαιτέρω αύξηση της προσφοράς προς το κοινό.

Συντονιστής της ημερίδας ήταν π κ. Ανδρέας Μασούρας, Διευθυντής Ινστιτούτου Μελετών Εφαρμοσμένης Επικοινωνίας Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου.

LATEST NEWS

📢 Υποβολή Επιστημονικών Άρθρων Με χαρά ανακοινώνουμε την Ειδική Έκδοση με θέμα "Προηγμένες Τεχνολογίες για Ενεργειακά Αποδοτικά Κτίρια" στο περιοδικό Energies (MDPI), την οποία επιμελείται...

October 25, 2024

Με μια πρωτοποριακή συνεργασία ξεκινούν το ακαδημαικό έτος 2024-2025 στην Κύπρο, το ACCA, το Neapolis University Pafos και η ΕY Κύπρου. Ο λόγος για το...

September 20, 2024

EVALUATION, RECOGNITION & COLLABORATIONS